torsdag 5 maj 2011

Noma

Noma fortsätter hålla stilen och anses även 2011 vara en av världens bästa restauranger, och de tar även en topplacering i svårighet att få bord. Så hur lyckas man sy ihop ett besök på vad som anses vara världens bästa restaurang? Här följer en steg-för-steg guide.

1) Försök att boka bord och se hur de försvinner iväg några musklick ifrån dig.
2) Ställ dig på väntlista och boka upp 30 datum.
3) Glöm bort att du har ställt dig på väntlistan och få ett samtal en helt vanlig torsdag från en dansk som undrar om du vill äta lunch på tisdag veckan efter.
4) Leta flyg och konstatera att det är svindyrt.
5) Leta tåg och hitta ett som går 5.10 från Stockholm.
6) Sätt dig på tåget, sov en stund och vakna upp i Köpenhamn och inse att det är perfekt vårväder.
7) Anländ klockan 12.00 och ät 22 rätter.
8) Ta tåget tillbaka 18.37 till Stockholm och kom hem ett på natten och somna väldigt nöjd.
noma.jpg

Är man det minsta matintresserad så har man redan läst om Noma ett antal gånger och det finns väl egentligen inte så mycket att säga än att de är fantastiskt duktiga och att de absolut förtjänar sin plats på topplistan. Det finns massor med välskrivna och ingående "recensioner" från andra matbloggar och jag kommer inte att nagelfara varje rätt utan detta blir snarare mina reflektioner av besöket.

Ammisarna kändes väldigt spektakulära med bland annat friterad mossa pudrad med svamppulver där många barndomsminnen vaknade till liv. Mina favoriter var de rätter som innehåll någon form av fisk, bland annat en kexhistoria med nån form av rökt rom var fantastiskt god. Senare i programmet kom en extraordinär kastanjerätt som serverades med en beurre blanc dopad med löjrom. På efterrättsidan hittade vi en mums-mums som var to die for.

De mer udda inslagen var ju helt klart den varma munken med en liten firre genomborrad - bisarrt & läckert! Och på bottennappsidan hade vi bara en rätt och det var någon form av torkad pilgrimsmussla med en hemsk sädeslagsrisotto.

Överlag så var det väldigt mycket grönsaker och det är ju alltid gott. Men jag tror att upplevelsen kanske förtas något om man är uppväxt med sommarställe och har fått möjligheten att rycka upp en morot och skölja av den för att sedan äta upp den inom 2 minuter från att den är skördad. Färskare och godare än så blir det ju inte. Jag anar dock att det blir nog mer spektakulärt för någon som inte har upplevt smaken av den där nyskördade moroten eller en pinfärsk rödbeta. Det jag tror att jag vill säga är att jag hade önskat en större variation på rätter, något mer än grönsaker och fiskrom om man ska vara lite elak.

Jag skulle vilja påstå att de svenska toppkrogarna (Oaxen, F&L och MD) ligger i minst samma klass när det gäller det skandinaviska köket och jag måste säga att det känns något mindre krystat i Sverige då jag upplever att dessa ställen inte lika utstuderat jobbar på att allt måste komma från skandinavien.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att det är väldigt roligt att fått möjligheten att besöka noma - det var väldigt gott och en totalupplevelse utöver det vanliga men jag är inte blown away. Skulle kort och gott säga, "coolt, jag har varit på världens bästa restaurang".

Noma i bilder...
noma_2.jpg

noma_1.jpg

noma_3.jpg

noma_4.jpg

noma_5.jpg

noma_6.jpg

noma_7.jpg

noma_8.jpg

noma_9.jpg

noma_10.jpg

noma_11.jpg

noma_12.jpg

noma_13.jpg

noma_14.jpg

noma_15.jpg

noma_16.jpg

noma_17.jpg

noma_18.jpg

noma_19.jpg

noma_20.jpg

noma_21.jpg

noma_22.jpg

noma_23.jpg

noma_24.jpg

noma_25.jpg

noma_26.jpg

noma_27.jpg

3 kommentarer:

Jacob sa...

Schyssta bilder! Dags att krossa spargrisen och bege sig till andra sidan sundet...

zwampen sa...

Känns som att vi hade en liknande upplevelse?!
Snygga bilder ;)

the foodie sthlm sa...

Googlade mig fram till ditt tidigare besök och det verkar onekligen så!